DIY Bukett

Nå er det endelig helg igjen og da er det ekstra koselig med friske blomster på bordet hjemme.

Jeg vil derfor dele noen «tricks» for hvordan man lager sin egen bukett. Lykke til!IMG_0647

IMG_0652

Begynn med å stelle alle blomstene du skal bruke. Ta av eventuelle torner og blader nederst på stilken der du skal holde og til slutt binde sammen buketten, det skal ikke være noen blader fra der du binder og ned.

IMG_0658

Jeg liker å sortere blomstene jeg skal bruke slik at det blir lettere å se hva jeg har igjen og sånn at de blir gjevnt fordelt i buketten.

IMG_0661

Ingen stilker skal ligge i kryss men på skrå ved siden av hverandre i en spiral. Vri buketten rundt etterhvert som du legger blomstene slik at resultatet blir en rund og jevn oppsats.

IMG_0678

Når du er fornøyd med buketten din må du binde den. Lås enden av tråden mellom pekefinger og tommel, da kan du lett surre tråden rundt stilkene uten at den glipper og du får et stramt bindepunkt.

IMG_0680

Sett fra andre siden.

IMG_0683

Forsøk å få bindepunktet så smalt som mulig slik at tråden ikke glir og den holder seg stramt når du knyter.

IMG_0695

Snitt så alle stilkene på skrå til den lengden du ønsker buketten skal være, selv er jeg glad i lave og tette buketter. Jeg snitter derfor stilkene langt opp mot bindepunktet.

IMG_0702

Sånn! Da har du noe fint å se på i helgen!

~Karro

Legg igjen en kommentar

