Nøttesmør

Det er på tide å snakke om nøttesmør. Alle har vel smakt klassikeren peanøttsmør, spist det på brødskiva med syltetøy, eller bare med skje rett fra glasset? Jeg elsker peanøttsmør, og har prøvd mange varianter. Den beste hittil heter «Smooth Operator», kjøpt på iherb.com. Anbefales! Men, det var ikke peanøttsmør vi skulle snakke om i dag. Det går nemlig an å lage smør av andre nøtter også. Jeg ville lage selv, og gikk for tre typer jeg har sett blitt brukt av mange, matbloggere og matinstagrammere: cashewnøtt, pistasj og mandel.

Nøttesmør, sekk og pumasko 009Det er enkelt å kjøpe alt ferdig på butikken, men jeg liker å eksperimentere på kjøkkenet. Dessuten liker jeg å vite hva maten min inneholder, det vet alle som har fulgt min gamle matblogg keros.no. Mandlene har jeg bløtlagt og tørket i ovnen på forhånd. Det er ikke et must, men det gir veldig god smak på mandlene. Da lar jeg de ligge i vann over natta, og sprer de ut over ei stekeplate med bakepapir og setter i ovnen på 50-70 grader i x antall timer. De skal ikke bli brente, men tørre og knasende.

Over til nøttesmøret: kjør ønsket mengde nøtter i foodprosessoren, ingen andre ingredienser. Bruk et s-blad. Nøttene blir snart til nøttemel, men bare la de fortsette å kverne. Etter hvert vil nøttene skille ut fett (for det er jo mye fett i nøtter), og det vil ligne mer og mer på en smøreaktig masse. Tilsett noen dråper nøytral olje, vær forsiktig med billige olivenoljer, de kan sette en stram smak på nøttesmøret. Kjør nøttene så lenge du vil, jo lengre de kverner, jo finere blir konsistensen.

Nøttesmør, sekk og pumasko 017Voila! Grønt smør: pistasjenøtter// Hvitt smør: cashewnøtter// Brunt smør: mandler.

Min soleklare favoritt er cashewsmøret. Det ble nydelig kremet i konsistensen, og smaken…..NAM! Pistasjesmøret smaker nydelig på iskrem, eller på brødskiva under kjøttpålegg og ost. Mandelsmøret smaker godt som mellommåltid/ snacks sammen med eplebåter. Cashewsmøret….vel, jeg rakk ikke å prøve det på noe, da det forsvant inn i munnen min nesten med en gang 🙂

Nøttesmør kan stå lenge, både i kjøleskap og romtempåeratur. Når det står litt, kan oljen skille seg og legge seg på toppen, da er det bare å røre smøret sammen igjen. Nå vil jeg høre hva dere bruker nøttesmør på, og om dere har pøvd noen andre nøttesmørtyper?

Nøttesmør, sekk og pumasko 022~Keros

Legg igjen en kommentar

