Grønt er skjønt!

I skrivende stund sitter jeg ute på verandaen og nyter sol og 20 varmegrader. Det er herlig med sommer! Jeg har fortsatt ikke gjort verandaen helt sommerklar, men jeg stresser ikke. Det er bare deilig å bruke soldagene på å pusle her ute. Før helgen var jeg på Plantasjen og gikk litt amok, så nå er hvert fall den grønne biten av verandaen på plass.

Helstekt kylling og plantebonanza 024Helstekt kylling og plantebonanza 026Et oliventre har jeg ønsket meg så lenge, så jeg måtte bare ha dette. Syns det gjør seg med litt høye planter/ busker på verandaen.

Ellers har jeg fylt hele leiligheten med sukkulenter, og ute jobber jeg med en liten urtehage. På kjøkkenet har jeg sådd noen nye, spennende frø, så får vi se om det blir noe av dem etter hvert.

Helstekt kylling og plantebonanza 014Ulike tomatsorter fremst, i midten kiwibær og bakerst physalis. Hadde vært utrolig gøy om noen av disse ville vokse frem i kjøkkenvinduet mitt.

Helstekt kylling og plantebonanza 015 2013-25-06 10-53-

Helstekt kylling og plantebonanza 019Helstekt kylling og plantebonanza 022Krydderurtene har jeg rett og slett kjøpt på matbutikken og plantet om i større potter med bedre jord. Basilikum er en takknemlig urt å plante, den vokser raskt og villig. Persille elsker jeg, og bruker hver eneste dag, til egg, som knask og som garnityr på absolutt alt: supper knekkebrød/ flatbrød med smør og krydder, gryter, tilbehør til kjøtt, salater, ja nesten alt. Rosmarin har jeg ikke plantet før, og den var litt pjusk allerede da den ble med meg hjem fra butikken. Skal prøve å muntre den litt opp med solrik veranda og masse næring. Rosmarin er en klassiker til kotelettene på grillen og potetene, men jeg blir fort lei hvis jeg bruker den for ofte, den har en kraftig smak. Gressløk bruker jeg til det meste, slik som persille, og den er selvsagt uunnværlig i potetmos. Den er også lett å gro hjemme, vokser og vokser.

De neste tilskuddene til urtehagen må bli mynte og oregano eller timian. Det er bare fantastisk å kunne plukke sine egne urter når man lager mat! Hvilke urter har dere på kjøkkenet/ verandaen/ urtehagen? Og hva er lett å plante/ så/ stelle? Tips mottas med takk! 🙂

Ønsker dere en strålende tirsdag!

~Keros

Legg igjen en kommentar

