DIY Teppe

toppen

For en stund tilbake så jeg et DIY prosjekt på den fantastiske bloggen A Beautiful Mess som jeg bare måtte prøve meg på, nemlig «hvordan lage et flettet teppe»!

bilde-13

Du trenger:

En god del stoff i de fargene du ønsker, stofflim, nål, garn ( jeg brukte sort men du kan selvfølgelig bruke hvilken farge du vil), tape og et tykkere stoff (canvas) som skal bli teppets underlag. Hvis du vil at teppe skal være mer holdbart bør du impregnere det med tekstil impregnering.

fargene

Jeg valgte disse tre fargene men du kan også bruke flere forskjellige, da blir teppe seende mer ut som en rye.

Slik gjør du:

1 Klipp canvas-stoffet til ønsket størrelse (du kan lage teppet så stort eller lite du vil), mitt var ca 70 cm langt og 50 cm bredt.

2 Riv stoffene du skal flette i lange remser, husk at de blir kortere når du fletter så pass på å beregne nok stoff.

3 Så er det bare å sette i gang med flettingen! Det er dette som tar lengst tid, men å flette mens man ser en god film på kveldstid er jo bare koselig! Tape endene så fletten holder seg stram og ikke går opp.

bilde-10

4 Så kan du begynne å lime flettene på underlaget. Pass på å legge dem tett så det ikke blir noen gliper.

5 Sy fast flettene i hver ende av teppe (langs kortsidene) med nålen og garnet.

IMG_35696 Fjern tapen og klipp frynsene i den lengden du vil ha dem

IMG_3639

Jeg anbefaler virkelig dette prosjektet, det er litt tidkrevende men koselig arbeid og ikke vanskelig å få til!

Håper du fikk lyst til å lage ditt eget, lykke til!

~Karro

Legg igjen en kommentar

