It’s a BBQ!

IMG_3933

Sommer = grilling. Det skjer noe med oss nordmenn når vinteren slipper taket. Straks termometeret bikker fra blått til rødt, og sola varmer nok til at vi kan sitte på de første grønne flekkene i parken, sprer lukta av engangsgrill og svidde pølser seg. Kanskje en liten overdrivelse der, men det er virkelig ikke langt unna sannheten! Vi elsker å grille.

Og jeg tar gjerne en simpel grillpølse i lompe medketchupogsennep etter en lang dag på stranda, eller sammen med en iskald pils i parken. Eller en klassisk kotelett med potetsalat til. Men det er deilig å avansere litt i blant. Laks er et lett og godt alternativ til alt kjøttet man gjerne griller i løpet av grillsesongen. Her har jeg laget to varianter: laks med dillkremost, og laks med hvitløk og wasabi. Er du sushielsker sånn som meg, kommer du til å elske den siste!

Laks med kremost:

  • Laksefilet (med eller uten skinn)
  • Olivenolje
  • Kremost med dill (ferskvaredisken på Ultra)
  • Salt og pepper

Legg laksen på et stykke aluminiumsfolie som du har sprinklet med en god olivenolje. Skjær et dypt snitt langs nesten hele midten av fileten, og fyll snittet med kremost. Krydre godt med salt og pepper (og gjerne frisk dill hvis du har!), og pakk alufolien rundt hele fiskestykket. Grill i ca 15 minutter.

Laks med hvitløk og wasabi:

  • Laksefilet
  • Olivenolje
  • Hvitløk
  • Soyasaus
  • Wasabi- og sesamkrydder  (fra Santa Maria)
  • Sitron

Gjør som med den forrige laksen: aluminiumsfolie + olje. Skjær et hvitløksfedd i skiver, kutt små snitt i fileten, og putt hvitløken i snittene. Hell godt med soyasaus over fileten, krydre med wasabi- og sesamkrydderet, og legg 4-5 sitronskiver på toppen før du pakker den inn i folie. Grill i ca 15 minutter.

IMG_3941

Jeg har brukt denne sitronoljen fra Oliviers & Co – setter deilig ekstra sitronsmak på laksen. I bakgrunnen ser du litt av tilbehøret.

Tilbehør:

Fylte paprika og tomater:

  • Finn en god kremost med mye smak, jeg har brukt helt vanlig krydderkremost fra Tine, men her kan man sikkert eksperimentere med mye godt! Del tomater og paprika i to, skrap ut innmaten og fyll med krydderkremost. Topp med rause mengder salt og pepper. Grill i 10-15 minutter. Fylte paprika er min favoritt, og da helst søtpaprika. Den smaker  bedre og har tynnere skal, slik at den ikke blir vassen og bløt på grillen. Nydelig grilltilbehør!

IMG_3960

Gresk potetsalat:

Etter å ha vært i Hellas for første gang(!) i fjor sommer, har jeg lagt min elsk på gresk salat. Jeg får den aldri like god her hjemme som den jeg fikk der nede, det må være noe med råvarene…eller lufta. Eller rett og slett bare at gresk mat smaker best i Grekenland 🙂 Uansett, potetsalat er et must til grillmat for min del. Ikke si det til noen, men jeg syns faktisk enkel kjøpepotetsalat fra Denja og First Price (hysssjj…!) er dødsgodt. Så hvorfor ikke kombinere disse to salatene? Du trenger:

  • Nypoteter
  • Asparges
  • Agurk
  • Løk/ rødløk
  • Tomat
  • Fetaost
  • Grønne oliven
  • God olivenolje

Kok poteter og asparges på forhånd (aspargesen skal kun koke i 2 minutter! Husk å salte vannet.) Kutt alle ingrediensene i ønsket størrelse. Bland. Fetaosten gjør den deilig kremete. Hell over en god olivenolje, eventuelt en blanding av olivenolje og balsamicoeddik. Har du friske urter i hagen, topp salaten med basilikum, og kanskje litt gressløk.

IMG_4000

Selv om fellesferien er over, ser ikke sommeren ut til å være på hell riktig enda. jeg satser på at august blir fylt med knallvær, og da blir det plenty av anledninger til å grille. God sensommer til alle som titter innom!

~Keros

Legg igjen en kommentar

