DIY Pennal

IMG_4449

Jeg skal begynne på skole igjen! (Hurra!) Og i den anledning trenger jeg et nytt pennal, så hvorfor ikke lage et? Jeg har alltid likt ordet pennal, #1: fordi det lyder fint og #2: fordi det stammer fra det latinske ordet penna som betyr fjær (selvfølgelig på grunn av fjærpenn)! Egentlig vil jeg lage et pennal i tre, slik de første var, men uten et verksted til disposisjon må dette vente til jeg begynner på skolen. Jeg skal begynne på Produktdesign på HiOA hvor jeg får tilgang på et stort verksted, å som jeg gleder meg!! Men enn så lenge vil jeg lage et i stoff som er stort nok til å romme både målebånd og tommestokk!

Du trenger:

IMG_4407To forskjellige stoff: et som skal bli pennalets utside og et som skal bli foret, knappenåler, synål, tråd, glidelås, stoffsaks og symaskin.

Slik gjør du:

1: Start med stoffet som skal bli pennalets utside. Legg det på bordet med et eventuelt print ned mot bordplata. Bestem høyden du vil pennalet skal ha (mitt er 15 cm høyt), mål fra stoffets ende, beregn ca 1 cm ekstra stoff og sett en liten strek. Brett så stoffet slik at du får to like høye sider, bretten blir pennalets bunn. Velg så legden, mitt er 25 cm langt (for å få plass til tommestokk), husk å beregne ca 1 cm for mye også her, og klipp ut. Vil du lage et litt mindre pennal er det lurt å ta utgangspungt i glidelåsen når du bestemmer lengden.

2: Bruk samme fremgangsmåte når du lager foret, men beregn kun 0,5 cm ekstra stoff.

3: Brett begge stoffene slik at printet er inn og sett nåler langs det som skal bli endene av pennalet ditt.

Desktop14: Bruk symaskinen og sy en enkel søm langs kantene, hold samme avstand fra kanten på begge stoffene.

IMG_4415Klipp bort overflødig stoff, vrenger kun det som skal blir pennalets utside og legg foret inni.

5: Vreng begge sammen og fest glidelåsen med nåler langs kanten. Glidelåsen skal ligge «opp-ned» slik at den blir riktig vei når du vrenger tilbake. Bruk symaskinen igjen og sy glidelåsen (og sammtidig foret) fast før du vrenger tilbake.

IMG_4426Om du har valgt å lage pennalet i forhold til lengden på glidelåsen er du ferdig! Som jeg har skrevet over valgte jeg å lage et som er litt større og jeg har derfor gjort følgende:

Nylig oppdatert

6: Dytt inn hjørnene der glidelåsen ikke er festet og sy for hånd, det holder å feste øverst og nederst på bretten!

7: Pynt er selvfølgelig valgfritt men jeg valgte å sy på et enkelt silkebånd som fungerer både som pynt og hempe:

IMG_4444Ferdig! Hurra!

IMG_4606

IMG_4610Da kan skolen bare begynne for jeg er klar!

~Karro

Legg igjen en kommentar

